Andre løsninger enn copyright

Å gjøre narr av underholdningsindustrien som tviholder på lekene sine som en furten tre-åring, er neste for enkelt. Salg av MP3 og nedlastbar film begynner å løsne, men film- og plateselskap ligger fremdeles noen år etter publikum.

Flere artister har lenge sett hvor det bærer. David Bowie har i flere år solgt musikken sin digitalt på egne websider. Nå velger Pixies en enda mer radikal linje. Gruppen står over platekontrakt. Isteden får de penger direkte fra fans gjennom live-opptredener og salg av offisielle opptak umiddelbart etter konserten.

Technology Review beskriver et eksempel hvor piratkopiering bygde et stort lukrativt marked, anime. Ingen selskaper i USA hadde midlene til å eksperimentere med hvilke genre og show som kunne slå an i Vesten. Fans utførte verdifull markedsundersøkelser gjennom piratkopiering de la mye arbeid ned i, blant annet gjennom dubbede versjoner. Samtidig bygde interessen seg opp.

Piratkopiering utføres hovedsaklig av folk i aldersgruppen 15 til 25 år. Så hvorfor, spør Lessigs blog, velger underholdningsindustrien hovedsaklig å satse på dette publikummet? Dersom de er så redd for kopiering burde de satse på eldre kunder.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: