Pulphelt i flyvemaskin

Utrolig hvor dyrt det er å lage enkle gleder. ‘Sky Captain and the world of tomorrow‘ kostet 70 millioner dollar og det ble regnet som billig, alle effektene tatt i betraktning. Alt dette for en film som prøver å gjenskape følelsen besteforeldrene våre fikk ved å se Lyn Gordon på kino kledd i stillongs, i kamp med monstre lagd av pappesker kledd i sølvpapir, i palasser som veltet hvis du lente deg mot dem.

Når jeg først leste om filmen gikk forventningene i taket. Kritikkene i USA var forholdsvis bra, men publikum uteble. Norge har nok ikke samme forhold til tidlig science fiction, så det var ikke å forvente at avisene skulle like ‘Sky Captain’.

Filmen er spennende og morsom. Datagrafikken fungerte bra for meg, særlig når den holdt seg til roboter. Dinosaurene og dyrene mot slutten holdt ikke samme klasse som arkitektoniske vidundre og de mekaniske monstrene.

Idéene, plottet og det visuelle utrykket holdt godt, men klippingen og oppbyggingen av actionscener ga ikke det magesuget som forventes av en god pulpfortelling.

Å gjenskape den enkle gleden ved en fordums genre er vanskelig. Det blir litt som Pierre Menard i en fortelling av Jorge Luis Borges som sliter livet av seg for å skrive en side fra ‘Quixote’. Å gjenskape noe som ble skapt i en annen tid, lest av mennesker med en annen erfaring, er vanskelig.

Stephen Spielberg og George Lucas har klart det med Indiana Jones. ‘Kill Bill’ av Quentin Tarantion er en minst like stor bedrift. Cinemateket viste flere av filmene han var inspirert av for et år siden. Selvom de var morsomme, så vil bare de mest hardbarkede av fansen sette pris på originalfilmene. Tarantino klarte å omskape materialet på en måte som Kerry Conran, skaperen av ‘Sky Captain and the world of tomorrow’, ikke har maktet.

Merkelig at ‘Spy kids 3D: Game over‘ var neste filmen på DVD-menyen min. All bakgrunnen i denne filmen ble også datagenerert. Siden den foregår inne i et spill er grafikken mindre ambisiøs, men når det gjelder timing er den nesten bedre enn ‘Sky Captain’ som kostet dobbelt så mye å lage.

Den siste ‘Spy Kids’-filmen ble slaktet av de fleste kritikerne, men her er det enkel moro for barn i alle aldre. Å ha spilt dataspill i alle år hjelper nok for å sette pris på den glorete grafikken og de raske actionscenene.

Robert Rodriguez har en filmfilosofi som gjennomsyrer alt han gjør. Når han bidrar på alle fronter – regi, manus, effekter, klipp, musikk – så blir det et helstøpt produkt. Uansett om man ikke liker filmen må man respektere en fyr som sier nei takk til penger fra Hollywood fordi han vil ha full kontroll og mener at begrensninger fører til mer kreative løsninger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: