Anbefalinger på Oslo Filmfestival

Oslo har hatt filmfestivaler omtrent annenhver måned den siste tiden. Først Bollywood, så ‘Film fra Sør‘ og i slutten av november ‘Oslo Filmfestival‘. Ikke at jeg klager, men de kommer litt tett nå.

Programmet for ‘Oslo Filmfestival’ ble lansert 5. november og det ligger spredd på kinoene i Oslo. Her er filmene jeg vil prøve å få sett i prioritert rekkefølge (kommer neppe gjennom mer enn halvparten av dem):

  • Etter å ha bli tatt av plakaten på ‘Film fra sør’, dukker endelig hevndramaet ‘Oldboy’ opp. Jeg har linket til traileren og en artikkel tidligere. Har ikke sett filmen selv enda, så en lenke til omtalen på DVD Times er alt jeg kan tilby.
  • En annen film som har vært omtalt her tidligere er ‘Primer’, en smart science fiction-film fra USA laget på noe som nærmest må sies å være et nullbudsjett.
  • Av tre anime-filmer er Steamboy på toppen av prioriteringslisten. Steam punk fra mannen bak den japanske klassikeren ‘Akira’ er det viktig å få sett på stort lerret. Både traileren og omtalene lover godt.
  • Mean Creek‘ gir assosiasjoner til ‘Stand by me’ og ‘Breakfast club’. Den ble ingen kjempesuksess i USA, men min nysjerrighet ble vekket av kritikkene når den kom ut for et par måneder siden.
  • Koreansk film er uimotståelig. Under ‘Film fra sør’ var jeg temmelig avvisende til ‘Spring, summer, fall, winter… spring’. Etter nærmere vurdering skal jeg se den når den får kinodistribusjon i løpet av året. I mellomtiden viser Oslo Filmfestival den nyere ‘Samaritan girl‘ om ungdomsprostitusjon fra regissøren Kim Ki-duk.
  • Krigsfilm har blitt merkelig fascinerende for meg de siste årene. ‘The thin red line’ og ‘Black Hawk down’ har vært favoritter de siste årene. Hele genren har en tendens til å bli tragisk misforstått. ‘The big red one‘ av Samuel Fuller fra 1980 har blitt restaurert og utvidet i år. Muligheten til å få sett denne på bredt lerret vil nok ikke by seg så ofte.
  • Animen ‘Appleseed‘ blander 3D og 2D grafikk, etter omtalene å dømme bedre enn ‘Wonderful days‘. Ingen kan si at de vet noe om japansk film uten å ha sett en ‘menneske i robot’-film!
  • Jeg har ikke hørt så mye om ‘Tokyo godfathers‘. Men japansk tegnefilm av Satoshi Kon, mannen bak ‘Perfect blue’, er god nok grunn for meg til å møte opp.
  • En hovedperson spilt av Kevin Bacon som må lære seg å leve med sine pedofile tilbøyeligheter etter å kommet ut av fengsel kan ikke ha vært et lett prosjekt å selge. Men film har det blitt, og ‘The woodsman‘ høres høyst severdig ut.
  • For noen år siden viste Cinemateket ‘Tetsuo’ på en laserdisc. Dessverre hadde de satt på side 2 først. De færreste la merke til noe galt. Jeg hadde sett den før og banket derfor på døren for å be maskinisten vise side 1 først. ‘Tetsuo’ har blitt en klassiker for sin ekstreme cyberpunk. Kropp og maskin står veldig i sentrum. ‘Vital‘ handler om en mann som mister kjæresten i en bilkollisjon. En obduksjon gjør imidlertid at hjernecellene begynner å våkne igjen. Ingenting er så hardcore kult som japanske regissører nå.

Spørs om jeg klarer 10 filmer i løpet av festivalen, men høye ambisjoner skader ikke.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: