Bruk pengene på kreativitet istedenfor advokater

Filmbransjen bruker masse penger på reklamekampanjer, etterforskere og advokater. Det hadde vært bedre om de hadde brukt energien på finne frem til bedre måter å selge produktene sine på. Musikkindustrien er konstant på hælene fordi de aldri tok muligheten til å tjene penger på nedlastede sanger på alvor. Nå stikker Apple av gårde med store deler av gevinsten.

Merkelig at du som har jobbet med å utvikle spill er så skeptisk til copyright, har noen sagt til meg. I Funcom utviklet jeg spill som tok utfordringen med kopiering på alvor. Ved å lage et online-spill (Anarchy Online) der alle måtte spille på en server, hadde firma full kontroll over hvordan kundene brukte produktet. Alle som spredde AO videre til andre hjalp Funcom. Oppstartavgift og abonnement måtte betales uansett.

Nå går min gamle arbeidsplass nye veier. Først åpnet de store deler av spillet gratis for alle, nå har de laget en reklameavtale som skaffer inntekter. Funcom unngår at folk spiller gratis ukontrollert, men ikke ved bruk av pisk og advokat. Smarte måter å presentere og pakke produktet på skaffer penger i kassen.

I musikkbransjen er det nok plateselskapene som vil tjene mest på å stoppe kopiering. Artistene får lite igjen for copyright på det de har laget. En rapport har undersøkt forholdene i England og Tyskland. Den kommer til følgende konklusjon:

«Creator and investor interests are not the same. Copyright suits investors (music publishers, labels) who are incentivised to market and distribute the works they exclusively control… Copyright does little for new and niche creators who often sign away their bargaining chips cheaply.»

Dessverre tyder undersøkelsen også på at internett gjør lite for å hjelpe nye artister. Unntak finnes, men det er ofte på grunn av tilfeldigheter eller en allerede stor, kjøpesterk fanskare. Wilco har vært nevnt tidligere.

Et annet interessant tilfelle er Maria Scheider som vant en Grammy for beste jazz-album. Hun finansierte albumet ved å forhåndsselge det på internett. Det krever stor oppmerksomhet om artisten allerede, men hun har dermed klart å gjøre musikkbransjen overflødig for sin utvikling. Kanskje frykten for at de største artistene velger denne veien er en viktig årsak til alt skrik og skrål om advokater og rettsaker.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: