Undergrunnsfilm

Familien min bosatte seg i Skien når jeg var 5 år gammel. Så snart jeg fylte 18 kalte hjembygda, Oslo. Jevnlig brukte jeg surt opptjente penger fra avislevering til å reise til hovedstaden for å gå på teater, kino, shoppe bøker og andre ting det var vanskelig å få i Skien. Nesten merkelig at jeg flyttet til Oslo først i slutten av tyveårene.

T-banen var veldig fascinerende. Jeg så for meg filmer om løping i tunneler, action på plattformene og liv levd under bakken. Filmen ‘Kontroll‘ tyder på at regissør Nimród Antal må ha hatt noen av de samme fantasiene.

Alt foregår i undergrunnen blant slitne billettkontrollører. Hovedpersonen Bulscu er lederen for en gruppe menn som gjør sitt beste i en upopulær jobb. De konkurrer med andre arbeidslag, prøver å få tatt en legendarisk sniker og er vitne til en serie-dytter som kaster mennesker på perrongen ut foran tog. Bulscu treffer også en Amélie-søt jente som svinser rundt på t-banen.

Gulasjen er en spennende blanding som tyder på godt kjennskap til effektive filmgrep. Regissøren utnytter de visuelle mulighetene undergrunnen gir til fulle. Musikk og bilder skaper en stemning som får kjente elementer til å fremstå som en mørk, eksotisk verden.

Lappeteppet av humor, thriller, romantisk komedie og sosialrealisme gjør ‘Kontroll’ umulig å plassere genremessig. Folk som ønsker at en film skal leve opp til forventingene vil nok frustreres.

Karakterene er typer, men med enkle midler fremstår de som interessante og realistiske. Derfor blir det som lett kunne blitt en overflatisk lek med artige virkemidler en historie som griper.

Sånn sett minner ‘Kontroll’ nesten om ‘Donnie Darko‘. Det er et høythengende kompliment fra meg.

Jeg liker filmen intenst, men føler at Antal i noen scener blir hengende for lenge i en idé. Kontrollørenes problemer i arbeidet er morsomme, men disse scenene blir for lange eller kunne bli spredd mer rundt i filmen. Tror også jeg kunne tenke meg litt mer avklaring rundt seriedytteren, selvom mangelen på en altomfattende forklaring er en befrielse.

‘Kontroll’ på 10 ord:
‘Budbringeren’ møter ‘Amelie’ som fortalt av regissøren til Donnie Darko.

Tillegg 08.05.2005:

Mildrid anbefalte ‘Subway‘ av Luc Besson. Takker så mye. Så den i går og regissøren av ‘Kontroll’ må da ha sett denne!

Filmen foregår også nesten hele tiden på undergrunnen blant et skrudd persongalleri. Denne gangen er hovedpersonene folk som operer på utsiden av loven, mens t-banepolitiet (sammen med noen generiske skurker) er motstanderne. Genrekonvensjonene kommer på rekke og rad, men de er skrudd sammen på en ganske original måte.

Kostymer og frisører så nok tøffere ut på midten av 80-tallet, men siden stemningen allerede er ganske outret likder ikke filmen for mye under fluffy håroppsatser og skulderputer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: