Paranoid filmkritikk, dødshjelp og enkel moro

Plottet med en omgangskrets som manipulerer virkeligheten slik at en nervøs person begynner å tvile på sin psykiske helse er velkjent thrillermat. Etter å ha lest samstemte positive kritikker av ‘2046’ begynte jeg å føle meg paranoid.

Morgenbladets Kjetil Lismoen er fornuftens stemme som får meg til å gjenvinne selvtilliten. Han påpeker det samme som jeg gjorde i min kritikk: Filmen virker umotivert uten noen sammenhengende idé og samarbeidet med fotograf Christopher Doyle går på tomgang.

Under teaterfestival i Porsgrunn blir ofte kritikkene til provinsjournalistenene i lokalavisene veldig usikre: «Dette var rart og annerledes, men veldig interessant og fascinerende». Gapet mellom forventningene til regissør Wong-Kar Wai og resultatet på kinolerretet gjør at ellers erfarne skribenter går i noe av samme fellen.

Løsningen min i møtet med det uventede er å være nysgjerrig. Prøve å beskrive hva som skjer og hvordan det virker på meg. Det er viktig å våge å skrive noe dumt og personlig, fremfor noe flinkt og uangripelig.

Nå tviler jeg ikke på at noen kunne like ‘2046’. Men at nesten alle kritikere mente akkurat det samme om filmen tyder på dårlig kritikerhåndverk.

Drøfting av en idé kan høres tørt ut, men med en god kunstnerisk klo kan det bli en fantastisk opplevelse. I ‘Havet innenfor‘ møter vi Ramóm som har vært lam fra livet og ned i over 20 år. Han ønsker å gjøre slutt på livet fordi det ikke har noen verdighet for han lenger.

Filmen følger hans kamp for retten til å ta sitt eget liv. Ved å presentere menneskene rundt han – familie, venner, støttespillere, motstandere – undergraves imidlertid all retorikken om at livet til hovedpersonen er uten mening og verdighet. Følelsen jeg sitter igjen med når han får tatt sitt eget liv til slutt er derfor ambivalent. Med overlegg fra regissør Alejandro Amenábar, sannsynligvis.

Å ligge uten mulighet til så mye som å klø seg begrenser mulighetene til selvbestemmelse radikalt. Det virker nærmest som om Ramóm henger seg opp i tanken om å gjøre slutt på livet for å bekrefte sin egen kontroll over situasjonen.

«Det finnes bare et alvorlig filosofisk problem: Det er selvmordet», sier eksistensialisten Albert Camus. Dermed blir ønsket om å ta sitt eget liv mer enn en privat handling, mange engasjerer seg. Måten alle får slippe til ordet på i manus gjør filmen intellektuelt stimulerende.

Regissør Amenábar har tidligere laget de svært stilfulle thrillerne ‘Abre los ojos‘ (den amerikanske versjonen ‘Vanilla sky’ er langt dårligere) og ‘The others‘. Basert på temavalg, tilnærming og visuell stil skulle man tro at han var M. Night Shyamalans tapte tvillingbror. Med ‘Havet innenfor’ tar Amenábar et langt skritt videre i forhold til sin amerikanske kollega.

Nå har jeg ikke noe mot reinspikka underholdning. Herregud. En gråtkvalt spasertur fra ‘Havet innenfor’ på Saga fikk meg inn på actionfilmen ‘Beleiringen‘ på Eldorado.

Historien med et fort som blir beleiret av horder av villmenn er brukt før i den klassiske westeren ‘Rio Bravo’ og ‘Assault on precinct 13’ som ‘Beleiringen’ bygger på. Synd at horder med indianere og slumbeboere er byttet ut med politimenn vi kommer ganske nært innpå. Da forsvinner noe av den opprinnelige dynamikken med ansiktsløse angripere i hopetall.

Mange av hendelsene under beleiringen følger skjemaet til filmene ‘Beleiringen’ bygger på, til tross for forandring i fiender, omgivelser og karakterer. De nye idéene virker imidlertid temmelig halvkokt. Lovende anslag blir ikke utviklet og karakterene forsvinner i rotete klippede actionscener.

Skuespillerne er hele tiden klar for å levere langt mer, men får liten drahjelp fra manus og regi. Rollelisten renner over av folk som fortjener bedre filmer enn de vi som regel ser dem i. La meg plukke ut Brian Dennehy som er en karakterskuespiller med en egen stil.

Det bra (eller heller lovende) klarer ikke å oppveie for halvgjort jobb. Litt under middels må bli dommen. Min konklusjon blir at jeg snart må få kjøpt meg ‘The nest‘ på DVD.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: