FN-thriller på lerretet

Norge har jammen klart å få kinopremiere på den amerikanske thrilleren ‘The interpreter‘ en uke før USA. Kanskje filmselskapet har størst tro på suksess for en film som er sympatisk innstilt til verdensorganisasjonen i Europa? Uansett er det litt gøy å ligge foran de store amerikanske bloggerne for en gangs skyld på premierefronten.

Regissør Sydney Pollack er en veteran som kan thrillerhåndverket til fingerspissene. Han har ikke levert noen fulltreffer på mange år, men står bak klassikere som ‘Three days for Condor’, ‘Tootsie’ og ‘The firm’.

‘Out of Africa’ er imidlertid den tidligere filmen ‘Interpreter’ minner mest om. Når jeg så den på midten av 80-tallet syntes jeg det var det mest overvurdert makkverket noensinne. Kanskje jeg ville hatt en annen mening i dag, men historien om Karen Blixen som farmerenke i Afrika interesserte ikke en yngre utgave av meg.

Hundre år etter Mery Streep er Nicole Kidman tolk i FN med en mystisk fortid på slep. Hemmeligheten hennes er at hun er oppvokst i et afrikansk land i fullt opprør, med massakrer og politiske stridigheter. En kveld overhører hun tilfeldigvis planleggingen av et attentat mot et statsoverhode. Dermed er plottet i gang.

Mulig jeg var utrolig sløv eller klar til å underholdes, men filmen klarte hele tiden å gjøre meg nysjerrig på hva som skjedde videre. Vanligvis er det veldig enkelt for meg å avsløre hva plottmakerne planlegger.

Rask og uoversiktlig klipperytme er ikke grunnen. Pollack tar seg heller god tid med å bygge opp situasjonene og fange inn karakterenes reaksjoner på alt som skjer. Kanskje er det så mye annet interessant som foregår på lerretet at jeg ikke finner det nødvendig å bruke tid på å forutsi alt som skjer.

Handling og action-scenene systematisk og effektivt bygd opp. Spenning blir ikke kladdet på for å gi seerne et avbrekk i handlingen eller for å gi heltene kortsiktige seire. Alt er underordnet historiens logikk.

Nicole Kidman får snart muligheten til å spille en kvinne engasjert i Afrikas problemer igjen i filmen ‘Emma’s War‘, så dette ser ut til å være et tema som begynner å engasjere Hollywood. Alle skuespillerne gjør en innsats så man skulle tro de spilte om livet.

Min respekt for godt turnert håndverk i underholdning er den aller største. Når filmen i tillegg leverer en historie som tar opp viktige sider ved utviklingen i Afrika, samt hvordan mennesker forholder seg til vold, er det en inntertier for meg.

Jeg likte filmen utrolig godt, men jeg ser for meg noe av kritikken som kan komme.

  • Til syvende og sist er det ikke så mange måter en thriller kan løses på. Skitt au! Hvor spennende det er underveis, hvor engasjert vi blir i personene og om konklusjonen føles riktig i forhold til handlingen underveis bestemmer hvor bra en film er. Å ha sett noe før er en dårlig grunn for å avvise en spennende historie.
  • Er nå virkelig en hvit kvinnes anfektelser over situasjonen i et afrikansk land så viktig? Jeg tror ‘The interpreter’ tar opp situasjonen i Afrika på en måte som et vestlig publikum kan engasjere seg i og forstå. Takke meg til denne vinklingen fremfor nok en hjernedød film om arabiske terrorister.
  • Skal jeg først klage over at filmen ikke er noe annet enn det den vil være, så savner jeg litt mer om stormaktsspillet bak konfliktene. Regissøren av ‘Three days for Condor’ burde være den beste til å ta opp dette perspektivet.

‘The interpreter’ settes opp på listen min over kandidater jeg vurderer i januar som årets beste filmer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: