Galleri gallebra

Favorittmuséet mitt er Astrup Fearnly. Og da inkluderer jeg utenlandske kunstsamlinger. En runde er en akkurat passe mengde kunst før en hamburger og en skikkelig dårlig actionfilm. Eller en Cinematek-tur hvis jeg er i det mer seriøse humøret. Gratis er det også.

Sommerutstillingen kom opp i forrige uke og viser hovedsakelig gamle kjenninger som Andy Warhol, Cindy Sherman, Jeff Koons og Matthew Barney. Navnet, Mo(nu)ments!, blir litt vel oppfinnsomt, men kunstverkene i underetasjen holder mål uavhengig av anstrengte ordspill.

I motsetning til det som så langt er presentert på Nasjonalmuséene er det en helhet over hvordan utstillingene. Hvert verk får god plass til å puste.

På forhånd fryktet jeg at Damien Hirst ville være som å besøke et rom som var pusset opp i en trendy stil for et år siden. Ingenting blir mer gammeldags enn det som var moderne for kort tid siden. Reklamemannen Saatchi som setter tonen for hva som er ‘in’ har solgt unna en del av denne typen installasjoner til fordel for maleriet.

Medisintematikken kan jeg styre meg for. Den blir kjedelig og anti- septisk uten å ha noe å tilføre. Her blir mine bange anelser bekreftet.

Mens jeg sto ved ‘From Cradle To Grave’ hørte jeg noen hviskende diskusjoner om dette var kunst:

Tre glassrom med pustehull mellom. Leker på gulvet. Et skrivebord til en voksen person, en annen til en gammel person. I det tredje rommet en stokk på gulvet. Alt sammen dandert sirlig og tilfeldig på samme gang. Det var den installasjonen jeg festet meg mest ved.

Ellers er Damien Hirst kjent for sin bruk av virkelig dyr. Sommerfugler festet til et lerret har vært i muséets eie en stund. Rosinene og fluene er det første gang jeg har sett.

Kombinasjonen av temaet virkelig, døde dyr og konstruerte installasjoner med adskilte rom møtes i ‘Mother and Child Divided’. En ku og en kalv er delt i to og plassert i fire akvarier man kan bevege seg mellom.

Utstillingen var langt fra som passé som jeg hadde fryktet.

Jeg savner favorittene Anselm Kiefer og Francis Bacon, og synes det er synd Astrup Fearnly solgte sine Lucian Freud-bilder. Likevel stikker jeg nok innom flere ganger i løpet av sommeren.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: