Djevelen i detaljene

Astrup Fearnley-museet har et av mine favoritt kunstverk. Det er en stor hylle med 200 kjempebøker av bly. På hver av sidene er det et eget trykk som publikum ikke får se. Å bla i dem er umulig. Likevel gir de flere tusen usynlige sidene installasjonen en dypere mening. Det er ikke se og forstå det som skaper kvalitet for å skjønne at noe som er bra.

I ’Batman begins’ brukes den første timen til å fortelle i detalj hva som skaper superhelten. Vi får se hvordan Bruce Wayne og butleren skriver ordreseddel for å bestille deler, bokstavelig talt. Fyren er riktig så fingernem. Det han ikke får av forskningsavdelingen i firmaet han har arvet, snekrer og sveiser han selv. Flaggermushulen under Wayne-godset får en omgang det lukter ’Ekstrem Oppussing’ av.

De store mytologiske linjene og psykologien til karakteren blir like omhyggelig bygget opp. Historien de baserer seg på er tatt grundig vare på. Forfatteren og regissøren tar Batman på alvor, samtidig som de forstår at stoffet må formes for å fungere på filmlerretet.

Skuespillerne er en perfekt sammensmelting av tegneseriefiguren, realismen i manuset og en virkelig person. Til og med Katie Holmes synes jeg egentlig gjør det bra som smart og søt nabojente helten kanskje er forelsket i. Ligner litt på Dawson Creek, men det er ikke min oppgave å hindre at hun får samme type rolle i all evighet.

Når manusforfatter David S. Goyer og regissør Christoper Nolan har fått til så mange detaljer må resultatet bli svært tilfredsstillende. Filmen oser av kvalitet. Selv om man ikke kjenner tegneserien fra før eller ser håndverket, så skjønner man at dette er bra.

Hvis det ikke var for to ting…

En del temmelig kårni replikker om mørkets krefter og heltens psykologi kan tilgis. Et overforbruk av ironiske gjentakelser likeså. Filmen bygger tross alt på en tegneserie.

Elendige actionscener gjør imidlertid at ’Batman Begins’ ikke holder det den lover. Å riste på kamera er en dårlig løsning for å skape stemning. Nolan ser ut til å ha undervurdert viktigheten av slåsskamper og biljakter. ’Bourne supermacy’ valgte nærbilder for at publikum skulle sitte midt opp i det som skjedde, men det var et klart estetisk valg som krevde planlegging og klipping på høyt nivå.

En scene holder mål: Sverkampen i tempelet der Bruce Wayne må konfrontere frykten sin. Den har et klart mål i filmen, et svært stilisert landskap av ninjaer skaper bevegelse og seieren kommer gjennom et tydelig grep.

Toern av Batman kommer sikkert. Frem til da er det bare for Nolan å legge seg i hardtrening med stuntmenn og saksen for å få siste biten på plass i verktøykassen for å lage en bunnsolid superheltfilm.

’Batman begins’ er ute av ti-på-topp-listen min for året allerede, til tross for alt som er ekstremt bra. At en sluskete fyr kommer i Dressmann-dress og joggesko på sommerfesten er som forventet. En fyr med skreddersydde klær, italienske sko og manikyr som tropper opp i tennissokker er utilgivelig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: