Kulturmonopolister

Forfattere og kunstnere skal selvsagt tjene penger på det de lager. De som knuger mest på innholdet er imidlertid ikke opphavsmenn, men selskapene som står for distribusjonen.

Dagens Næringsliv melder i dag at Google tar sikte på å legge norske bøker ut på internett. De har allerede begynt i USA. Erlend Loe ser ut til å være første nålevende nordmann som får lagt ut en av bøkene sine, den engelske utgaven av ‘Naiv.Super’. Han har et svært avbalansert og fornuftig syn på Googles prosjekt:

«Jeg synes i utgangspunktet at informasjon skal være tilgjengelig for alle, og har ingen problemer med at en ti år gammel bok ligger ute, men det har kanskje forlaget. Jeg er også positiv til å legge ut nye bøker, såfremt man ikke kan printe dem ut.»

Erlend Loe har rett i sin mistanke mot forlaget. Geir Berdahl i Forleggerforeningen er langt mer skeptisk: «Vi er redd for bruken og hvordan rettighetene blir ivaretatt. Vi lever av rettighetene. Det er hele grunnlaget for et forlag.»

Et annet eksempel på hvem som tjener penger på copyright kommer fra TV. Fans av serien Buffy planla å sette opp en teaterversjon av en episode. Joss Whedon ga sin tillatelse, men produksjonsselskapet Fox som eier rettighetene satt seg på bakbeina.

Copyright ligger i stor grad hos kulturmonopolister, ikke hos kreative kunstnere. Dagens lover gjør lite for å oppmuntre til nyskapning. Det hemmer heller utviklingen av ny kultur. Mange ønsker derfor å utvikle et nytt regime for opphavsrett.

Forlagsbransjen må finne en bedre måte å håndtere publikums ønske om søk i all verdens tekster. En tjeneste av denne typen vil utvilsomt være samfunnsnyttig. Mitt råd er å bruke pengene på å gi folk det de vil ha og finne de beste løsningene for det, istedenfor å kjempe en kamp de er dømt til å tape.

Om Google er den beste måten å få dette til på er et annet spørsmål. Det vil være farlig for forlagsbransjen å bli helt avhengig av et stadig mer dominerende selskap. Kopibeskyttelse levert av Google kan høres fristende ut, men det kan også hindre rettighetshavere i å få et så fleksibelt marked som de ønsker.

Musikkbransjen er nå nærmest i lommen på Apple fordi de overlot til et annet selskap å finne en løsning på å tjene penger på nedlastbare sanger. IPod og ITunes er den dominerende måten å høre og kjøpe MP3 på.

Ønsker forbrukere å skifte til en annen plattform, går de glipp av musikken de har. Terskelen blir høy for å bruke andre tjenester enn ITunes. Et plateselskap som ikke ønsker å distribuerer gjennom denne kanalen vil gå glipp av det dominerende markedet. Og en viktig grunn til det er ønsket om kopisperrer.

Forlagene er et mellomledd som står på veien fra kunstner og artist til publikum. Man skal aldri undervurdere viktigheten av distribusjon, men hvordan man finner frem til nye bøker og interessant musikk vil forandre seg med internett. Forlag må finne nye måter å gjøre det på for å overleve.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: