Nærsynt action

Den første ‘Transporter’ er ingen klassiker, men har usedvanlig god action. Og det setter jeg stor pris på. Karakterer og historien binder det hele sammen på en OK måte. De siste filmene regissert av Luc Besson har ikke vært særlig bra. Når han produserer kan også resultatet være varierende, men engasjement for genrefilm er smittende.

Når ‘Transporter 2‘ skuffer, kan det være interessant å se på hva som gjør forskjellen. Jeg godtar ikke klisjéen om at alle oppfølgere er dårlig. Det er mer interessant å finne ut hva som gikk galt.

Historien spiller mindre rolle. En melodramatisk ‘Man on fire‘-variant duger for å binde eksplosjonene sammen. Karakterene er fargerike (skurkene er kanskje litt for mye av det gode), men franskmann på besøk føles som en kunstig bruk av en morsom rolle fra forrige film.

Det hele står og faller på actionscenene. Kontinuiteten til forrige film ivaretar koreograf Cory Yuen, en erfaren filmmann fra Hong Kong. Jeg har mistanke om at det som fungerer kommer fra han.

Noe av kunsten ved å lage bra action er å plassere kamera riktig og klippe sammen opptakene slik at koreografens arbeid blir løftet frem. Her svikter regissøren og resten av teamet totalt. Det blir alt for mye nærbilder, oppbyggingen uteblir og klippingen er alt for stakkato. Ville bilstunt er greit nok, men da må sekvensene sannsynliggjøre det som skjer.

Konklusjonen er at det som gjorde den første ‘Transporter’ til en god genrefilm er rotet bort i regi og klipping. Et par begeistrede guttabrøl og en toer på terningen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: