Gidder ikke se ‘Jarhead’

Så mange filmer, så kort tid. For å få sjansen til å slakte en film på sviktende grunnlag skriver jeg denne forklaringen på hvorfor jeg står over en film på kino.

Hver uke kommer det 3 – 4 filmer på kino, flommen på DVD er enorm. For å velge hva jeg skal se er forhåndsomtaler og filmkritikk helt nødvendig. Det betyr ikke at kritikerne har rett. Antall meninger er så mange at det ofte er meningsløst å snakke om det som et generelt fenomen. Men noe må danne grunnlaget for hvilke filmer jeg skal bruke tid og penger på.

For ‘Jarhead‘ har alle de amerikanske kritikerne jeg stoler på levert noe i nærheten av slakt. For et inntrykk av reaksjonene etter en premiere kan siden Rotten Tomatoes gi en grei oversikt. I tillegg har filmbloggkollega ‘Mannen med planen‘ vært litt lunken.

Norske aviser har gitt ganske bra terningkast. Tendensen er likevel at nordmenn lager omtaler som hovedsaklig består av handlingsreferat, et tilfeldig og begrenset utvalg filmtekniske vurderinger, samt noen politisk korrekte kommentarer. Per Haddal får en ekstra stjerne for oppfinnsomt språk, men Kjetil Lismoen i Morgenbladet og Rushprint er egentlig den eneste i Norge jeg stoler på.

Egentlig bekrefter omtalene på Rotten Tomatoes inntrykket mitt av utviklingen til regissør Sam Mendes. Han kommer opprinnelig fra teatret. Jeg så en glitrende ‘Cabaret‘-forestilling av han som gikk på Broadway i flere år, langt bedre enn etterligningen med mange av de samme regigrepene som gikk på Oslo Nye.

Filmdebuten ‘American Beauty‘ er svært god, om enn litt overvurdert. ‘Road to Perdition‘ var like visuelt oppfinnsom, men manglet dybden i manuset til Allan Ball, mannen bak TV-serien ‘Six Feet Under‘. All øyenslysten kunne ikke skjule et likegyldig manus og uklar personinstruksjon.

Inntrykket mitt av filmkritikkene av ‘Jarhead’ er en historie som prøver å være oppfinnsom i det visuelle uttrykket, men som ikke engasjerer. Gutta i Cinecast sa at den mest vellykkete scenen var et rom fullt med soldater som jublet til helikopterscene i ‘Acpocaypse Now‘. All energien kom imidlertid fra Coppola og filmen de så på.

Don’t play it again, Sam. Jarhead, go home.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: