Småby på 7 millioner

En kineser jeg snakket med lurte på om jeg kom fra en stor eller liten by. Svaret mitt var at det ikke fantes store byer i Norge.

Fra strandparadiset Xiamen gikk turen til Quanzhou. Oppdatert materiale gir en folketelling på 7 millioner. Byen føles ikke så stor, men et stort omland med mange interne immigranter gjør området dynamisk og folkerikt.

Fra blokken jeg bodde i viste utsikten et område med hus hvor folk som hadde flyttet til byen fra landet bodde. Lenger borte lå sentrum av byen med hoteller og kontorbygg. Rundt den ganske kompakte bykjernen ligger fabrikker som produserer store deler av vestens sko og andre produkter.

Palmene og den økonomiske dynamikken i Xiamen merkes i Quanzhou halvannen time unna også, men byen virker mer nedpå.

Nå er jeg sikkert påvirket av at vertskapet forsket på betydningen av kultur og fritid, men ønsket om å bygge byen som en merkevare basert på kultur og tradisjoner bidro til følelsen av at stedet hadde en kjerne av noe ekte. Samtidig gjorde avstanden mellom ønsket om å bygge seg selv som merkevare og realiteten i hva folk var opptatt av at byen virket litt forvirret.

Te-kultur er en hjørnesten i kinesisk selvforståelse. Quanzhou er et område som tar drikken flere hakk mer alvorlig enn det som er vanlig. Middag, tehus og massasje er et vanlig mønster for en kveld ute på byen.

For første gang på turen møtte jeg kinesere gjennom vertskapet. En diskusjon om forretningskultur med en sales manager på en lokal fabrikk og en europeisk innkjøper fylte ut bildet mitt av utfordringer og muligheter i kinesisk økonomi.

Religiøst mangfold er en viktig del av den lokale selvforståelsen. Buddhist-templer, kirker og en moské fra 1100-tallet var alle velbrukte. Det jeg syntes var mest interessant, men som det kun sto noe om i en egen guidebok fra området, var verdens eneste eksisterende manikeer-tempel.

Denne religionen oppsto noen få århundrer etter Jesus fødsel. Stifteren Mani utformet den bevisst med tanke på verdensutbredelse. Lenge hadde den stor suksess og spredte seg rask. Kirkefaderen Augustin er det mest kjente medlemmet, men han ble først kjent etter at de skiftet lag. I løpet av 1000 år døde religionen ut. Et av de siste områdene det skjedde i var sør i Kina.

Tempelet var i et område med to buddhist-tempeler. Rett ved siden av det store Mani-bildet sto en liten Buddha-statue. Ser kineserne et alter blir det brukt. Tilbedelse er svært pragmatisk og inkluderer gjerne brenning av penger, matvarer ofret på alteret, kinaputter, samt bønnesvar i form av å kaste pinner og bruk av I Ching.

Quanzhou var nok det eneste stoppet på Kina-reisen hvor jeg følte at jeg begynte å skrape i hvem kineserne er. De fleste andre stedene befant jeg meg på turist-avstand til byen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: