Sosiologi på skraphaugen

Kombinasjonen av at kommunikasjonskonvensjonene har endret seg og den stadige utviklingen i mediene gjør at utviklingen på mange måter har løpt ifra teoriene.

Sosiolog Håkon Larsen

En skikkelig dukking av Store Studio i en kronikk av sosiolog Håkon Larsen gledet meg minst like mye som Tonje. Etter å ha lest master-oppgaven den bygger på ble jeg betenkt og gikk tilbake til artikkelen hans. Hvis vi trekker fra skadefryden over å se et wannabe-program bli driti ut, er det egentlig noe hold i sosiologens konklusjoner?

Min måte å reagere på når jeg ser Store Studio er langt billigere og mer effektiv (for å snakke ny-liberalistisk) enn universitetsmetoden. Jeg lar være å se programmet og skriver noen linjer på bloggen min. Så få vi se hvem som analyserer den rådende kulturdiskursen best.

La meg først si at denne ironien ungdommen snakker så mye om er totalt forkastelig. Store Studio gjennomsyres av fenomenet og det må straks opphøre. Dessuten er ironi SÅ 90-tallet. Ingen med respekt for seg selv bruker det lenger.

Hipster-stempelet faller dermed på sin egen urimelighet. Ironi og utvalget av temaer tyder på at Store Studio er laget for 30-åringer som hører på U2 for å være ungdommelige.

Bedre blir det ikke av vaktsjef Helle Vaaglands forsvar av bredden i programmet: «Vi har hatt alt fra J.R. Ewing til Olav Stedje live. Vi har intervjuet en drøss amerikanske, uavhengige filmskapere og en ortodoks jødisk reggaemusiker.» Jeg går ut i fra at det ikke var Vaaglands mening å være ironisk?

Min lille analyse av Store Studio er at det er et program bygget på lanseringsjournalistikk, diskret skjult med debatter om aktuelle temaer. Ved å plassere intervjuer på en scene illuderer man at publikum, som ønsker å være en mer aktiv deltager på kulturarrangementer enn hun er, deltar på et møte (med nachspiel på radioen etterpå). Språket er selvsagt som i vennekretsen til målgruppen.

Master-oppgaven til sosiolog Håkon Larsen strever imidlertid med å finne svar på problemstillingen den selv definerer: «Jeg ønsker… å undersøke hvilke forståelser av kunst og kultur som dominerer i den norske offentligheten.» Selv om kronikken først og fremst handler om Store Studio, generaliserer den (som oppgaven) til en viss kulturelite.

Jeg ser ingen grunn til at en analyse av fire sendinger av et program skal kunne fortelle oss noe om holdninger til kultur i Norge generelt. Larsen gjør noen temmelig svake forsøk på å begrunne metoden med at NRK er dominerende i den norske medievirkeligheten, men seertallene viser tydelig at Store Studio ikke akkurat tilhører gullrekka. Og det er langt fra opplagt at et mye sett program er viktig for å demonstrere forståelsen av kultur i norsk offentlighet.

La oss hoppe over alle de delene av diskursanalysen jeg er uenig i og gå rett til hovedproblemet. Håkon Larsen innrømmer selv i konklusjonen at modellene han bruker for å tolke materialet kommer til kort. Frankfurter-skolen og Bourdieu klarer ikke forklare en ny mediahverdag hvor

  • Konsumentene på internett deltar i kulturproduksjonen, 10 % ved selv å delta med kommentarer og 1 % ved selv å produsere.
  • Fans styrer hva kommersielle aktører lager og gir ut.
  • Alle går utenom de etablerte kommersielle kanalene ved å laste ned fra internett.
  • Det er lett å gå utenom nasjonal distribusjon for å få tilgang til kulturprodukter fra andre verdensdeler.
  • Nisjene overtar markedsandeler fra masseproduserte suksesser.

Så sitter altså Håkon Larsen der med en haug tvilsomme data uten noen sosiologisk modell å putte dem inn. Da er vel en kronikk i Aftenposten det beste man kan håpe på. Det kunne vært verre. Den kunne endt opp i Klassekampen eller Morgenbladet.

Mest alvorlig er det at sosiologien sitter litt avkledt, uten en fungerende modell for å diskutere det moderne mediasamfunnet.

For de som fremdeles har lyst på litt ironi, les artikkelen til The Onion om amerikanske hipsters i streik.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: