5 anbefalinger fra en operafersking

Det må være lov å si at jeg har blitt hektet på opera de siste par årene. Siden Bjørvika åpnet har jeg kjøpt et abonnement med 6 forestillinger og fylt opp med et par oppsetninger på Scene 2 hvert år. I tillegg har overføringene på kino fra Met i New York gjort det mulig å bygge kunnskap om det grunnleggende repertoaret. Enkel tilgang til gode utøvere og oppsetninger gjør det mer attraktivt å se opera.

Noe av grunnlaget var nok lagt med interessen for musikal og teater. Lite er så fint som når musikk, historie, regi og utøvere smelter sammen til en større helhet der og da, akkurat når du sitter og ser på i salen.

Dessuten er det fint å bli satt ut av et nytt sett med konvensjoner. Ser jeg en film eller et teaterstykke er det lett å sortere alt i kjente kategorier. Flere ganger på opera har jeg blitt satt ut av det som skjer på scenen.

Lulu i fjor er det mest ekstreme eksempelet på dette. Atonal musikk av Alban Berg og en overdådig regi av Stefan Herheim var kraftig kost. Veldig bra, men etter andre pause var det nok og jeg gikk. Til tross for at jeg likte det jeg så. Den typen ambivalente følelser er gull verdt. Nesten som første gang jeg så en Bollywood-film.

Så hva har vært høydepunktene det siste året?

La Boheme

Oppdaterte forestillinger og meta-lag er jeg helt nøytral til. Ofte er ikke regissøren så smart som han tror. Men museumsteater med støvete kostymer er heller ingenting å hige etter. Å gjøre La Boheme til en forestilling om kreft hvor den gamle scenografien er en fantasi høres likevel i overkant ambisiøst ut.

Desto mer imponerende er det at regien til Stefan Herheim i stor grad lykkes. Anslaget hvor Rødehavet blir blod var litt famlende. Og et kreftsykt barn går greit, men et kor av dem blir for mye av det gode. Ellers sitter alt som et skudd.

Jeg gleder meg til å se denne oppsetningen flere ganger. Muligheten vil nok by seg, både på scenen i Oslo og kino-overføringer. Kombinasjonen sviske-arier i bøtter og spann med fantastisk regi er en sikker vinner.

La Traviata

På ungdomsskolen hadde jeg en diskusjon med musikklæreren om Den flyvende hollender. Jeg var fascinert av historien, mens han mente musikken var det eneste viktige. Nå skjønner jeg at det er kombinasjonen som er vinneren. Ærlig talt så er det mye dårlig her, enten det er opphopningen av påfunn til Stein Winge i Othello (noe av det dårligste jeg har sett i Bjørvika) eller formålsløs vandring på scenen i ellers gode forestilinger.

Forrige helg så jeg den beste operaregi jeg noen gang har sett i La Traviata overført fra Met. Dette er noe av opera-historiens mest kjente musikken, men i en stram regi og ned-strippet scenografi. Mest imponerende var det at alle utøverne var tydelig instruert i bevegelser og fremførelse, ned til minste detalj. Første akt var de kjappeste halvannen timene på kino på lenge.

Hvem som synger spiller en stor rolle. Alle snakker om det ekstra du får gjennom å overvære noe på scenen, men jeg foretrekker ofte kino-forestillingene fra Met fordi kvaliteten på musikken er flere hakk over Bjørvika.

Da er det slett ikke så dumt å se etter Natalie Dessay på rollelisten. Hun har imponert meg i flere oppsetninger. Hun var tydelig misfornøyd med å ikke ha nådd de høye tonene i første akt, men en god utøver er langt mer enn teknisk perfeksjon.

Siste ekstraforestilling av La Traviata i denne sesongen går i dag, men se etter denne for en sommerreprise eller overføring i en senere sesong.

Don Carlos

I første sesong på Bjørvika ble Don Carlos satt opp og jeg så samme forestilling i opptak fra Met i fjor sommer. På denne listen er vel dette nærmest museumsopera, men med gode utøver og sikker regi går det helt greit.

Som helhet vil jeg kanskje si at dette er min beste operaopplevelse. Det er litt som Tudors i Spania til god operamusikk.

Ringen

Jeg skal ikke lyve. Det har vært øyeblikk under Ring-syklusen til Wagner jeg har duppet. Det er sånne forestillinger du glir inn og ut av. Hver av de fire forestillingene varer i nærheten av en arbeidsdag. Som kunstopplevelse er det mer tindebestigning enn en tur i parken.

Likevel vil jeg påstå at det er vel verdt jobben. Som fantasy-fan er dette kjernepensum. Det er lett å se hvor mye inspirasjon Tolkien fikk av de klassiske sagnene og gjenfortellingen av dem. Særlig Siegfried, del tre, er svært engasjerende med dragedreping og nostalgi over de norrøne gudenes marsj mot undergangen. Musikken er tung, men melodiøs.

Met har over det siste året satt opp alle forestillingene i helt ny regi. Med giganter, guder, flyvende hester og monstre i hopetall hadde det vært en utfordring på et høyt spesialeffekt-busjett på film. Et stort maskineri med stålbjelker og smarte løsninger har vært omdiskutert. Med unntaket av den overføringen jeg var på hvor hele scenografien låste seg, synes jeg det fungerte veldig bra.

Hele syklusen pluss en dokumentar går i reprise i mai på kino, så det burde være enkelt å få den med seg.

Donizetti

Repertoaret for opera er begrenset og de fleste komponistene kjenner jeg fra før. Donizetti var imidlertid ny for meg, og hvilket funn! God musikk som lett fester seg og engasjerende historier.

Don Pasquale blir satt opp i Bjørvika til høsten og jeg gleder meg til å se den for andre gang. Fra Met var jeg veldig imponert over tidligere nevnte Natalie Dessay i Lucia de Lammermoor, særlig ’vær så god bli gærn’-arien på slutten.

Jeg vil prøve å få med meg de Donizetti-operaene jeg kan fremover.

Flere tips fra en nybegynner

Mange timer er en stor investering, så finnes det noe opera som ikke tar hele dagen? Barokkmusikken i Dido og Aenas, særlig sluttarien When I am laid in earth, forteller en historie på rundt timen og er en absolutt favoritt.

Det kan være lurt å investere tid i å høre på musikken og lese librettoen på forhånd. Da er det lettere å følge med. Og det gjør ikke noe om du sovner et par minutter underveis.

Generelt vil jeg anbefale å begynne med overføringene fra Met. I tillegg til kvaliteten på forestillingene, hjelper det med teksting på skjermen og intervjuer med deltagerne i pausene.

Advertisements

2 kommentarer »

  1. Fred Ut said

    Opera er et av mange musikkområder jeg har litt greie på fra et teknisk standpunkt (det var pensum på musikklinja og jeg underviser litt i det nå og da), men egentlig har jeg hørt altfor lite. Jeg har sett en stilig marionetteversjon av Don Giovanni i Praha en gang, og en og annen filmatisering (Karmen i Khayelitsha er). De levende peraopplevelsene her ute i provinsen er jo ikke akkurat mange. Og selv om vi også får en og annen kinooverført opera har jeg ikke sett noe av det.

    Etter å ha lest den fantastiske boka The Rest is Noise av Alex Ross (en annen Alex Ross) har jeg fått imidlertid fått tilbake interessen min for 1900-tallets kunstmusikk, og spesielt opera. Mye 1900-tallsmusikk er utfordrende lytting, da er et narrativ godt å ha. På meg virker det også som at handlingen ofte har mer framdrift etterhvert som det klassiske formverket blir mindre viktig.

    Det viser seg at man kan få kjøpt librettoer på Amazon, og at det ligger en hel del opera ute på Spotify, så det er faktisk mulig å få en slags operaopplevelse i stua på iPaden. Wozzek av Alban Berg er min favoritt til nå, en nattsvart historie med musikk der atonalitet brytes med sjangerlek. Librettoen ser ut til å være grunnlaget for Herzogfilmen basert på samme bok, forresten. Lulu skulle jeg gjerne ha sett, den beskrives behørig i boka til Ross. En midsommernattsdrøm og Peter Grimes av Benjamin Britten blir nok blant de neste, og den om Nixon i Kina, jeg husker ikke komponisten i farten.

    Men jeg skulle gjerne hatt en opera å gå til et par ganger i året.

    • norserintrah said

      Det er vel bare de mest kjente sviskene i tradisjonelle oppsetninger som kommer på Ibsenhuset. Men det ser ut som om kinoen i Skien setter opp en blanding av oppsetninger fra Met, Bjørvika og andre europeiske operaer. Ser at både Don Carlo og La Boheme står på programmet de neste månedene.

      Fikk ikke sett Nixon i Kina som ble satt opp på Met-overføringen i fjor. Det er fremdeles litt lenger mellom de mer moderne operaene.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: